З досвіду роботи

Нині у зв’язку із соціально-економічними змінами в країні, пошуками нових суспільних відносин перед загальноосвітньою школою постає досить важливе педагогічне завдання: виявити творчий потенціал учнів, сформувати інтерес до майбутньої трудової діяльності, готовність учнів до нових трудових стосунків у сфері виробництва.

Трудове навчання (Технології) є одним з найважливіших предметів у змісті шкільної освіти, вивчення якого залучає дитину до засвоєння вироблених людством моральних і матеріальних цінностей, сприяє інтелектуальному та творчому розвитку особистості.

Творча праця є мірою соціальної значущості й змісту життя кожної людини.

Тільки на заняттях з трудового навчання учні мають змогу втілювати на практиці свої задуми у вигляді конкретних соціально корисних виробів.

У процесі трудової діяльності, коли діти залучаються до групових форм праці, виховуються такі необхідні в плані соціальної адаптації молодої людини риси, як колективізм, доброзичливість, увага, взаємоповага. При цьому кожен учень яскравіше виявляє себе, має змогу порівняти результати своєї діяльності з іншими, оцінити свої можливості і поставити перед собою відповідні завдання.

Основна мета трудового навчання – виховання творчої особистості, найповніший розвиток її інтересів, нахилів, здібностей, підготовка учнів до професійного самовизначення і трудової діяльності в умовах ринкових відносин.

Успішне розв’язання цього завдання багато в чому залежить від діяльності вчителя, його професійного рівня, цілеспрямованості, ініціативи, почуття відповідальності. 

Саме тому я працюю над проблемою «Розвиток пізнавальної активності і творчих умінь учнів у процесі трудового навчання. Використання інтерактивних технологій на уроках трудового навчання». Дану проблему я реалізовую в декількох напрямках: вивчаю Державний стандарт трудового виховання в Україні; аналізую навчальні програми з трудового навчання, звертаючи увагу на збільшення часу для практичних робіт; удосконалюю форми і методи проведення уроків, а з цією метою проходжу періодичну курсову підготовку в ОІППО, Уманському ДПУ, займаюсь самоосвітою (опрацьовую статті фахового журналу «Трудова підготовка в закладах освіти»; «Трудове навчання»; періодичних видань); цікавлюсь новинками педагогіки, беру участь у засіданнях районного методичного об’єднання вчителів трудового навчання, конференціях, семінарах та ін.

У процесі викладання навчального матеріалу керуюсь Державним стандартом середньої освіти, програмою з трудового навчання. Для вирішення проблеми, над якою працюю, використовую на уроках тести, тренувальні вправи, роздатковий матеріал, практичні завдання творчого змісту. Навчальний матеріал програми і підручника пов’язую з творчими завданнями, що сприяють реалізації даної проблеми.

На уроках намагаюся чітко визначати навчальну, розвивальну і виховну мету та реалізувати їх. Тому використовую різні типи уроків, планую роботу учнів та намагаюсь ефективно розподілити час. Стараюся проводити різні форми роботи учнів на уроці, а саме: групову, парну, індивідуальну, залучаю учнів до самостійної та творчої діяльності.

Знаючи індивідуальні особливості, нахили та інтереси дітей, диференціюю завдання та вправи так, щоб вони були посильні для них.

Під час викладання матеріалу опираюсь на життєвий досвід дітей, застосовую наочність, але надаю перевагу словесному методу навчання, з практичним показом способів і прийомів роботи слюсарним та столярним інструментом, а також на деревообробних і металообробних верстатах, безпосередньому спілкуванню з учнями, навчаю їх аналізувати, оцінювати ситуацію, робити висновки.

Вивчаю і використовую у своїй роботі досвід учителя трудового навчання Христинівської загальноосвітньої школи №2 Савченка Олександра Степановича та учителя трудового навчання загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Мошни Черкаського району, які проводять навчання учнів на політехнічній основі: на уроках дають учням необхідні відомості про основи виробництва, сучасну техніку, технологічні процеси, основи економічних знань, охорону праці тощо.

Виховну роботу планую у напрямку відродження національної культури, формування патріотичних почуттів, інтересу до народознавства, а також бажання знати і відроджувати традиції рідного краю. Залучаю учнів до збору матеріалів про природу нашої місцевості, про її звичаї і традиції. На уроках трудового навчання учні виготовляють предмети домашнього вжитку з використанням національних традиції та особливостей: різноманітні вишивки, гольники, м’які іграшки, прихватки для гарячого посуду, качалки, кухонні дошки, ручки до інструментів, підсвічники, рамки для фото і картин тощо.

На базі школи працює гурток «Художня обробка деревини (випилювання і випалювання)», Новоархангельського БДЮТ, у якому займаються всі бажаючі учні.

Щорічно у школі проводяться Тижні трудового навчання, виставки учнівських робіт, конкурси, змагання, вікторини. Учні школи постійно беруть участь у районній олімпіаді з трудового навчання, і займають призові місця.

У 2016-17 н.р. Явтушенко А., 8клас, ІІ місце; Гаврилюк Р., 10 клас, ІІ місце;

У 2017-18 н.р. Ревенко Д., 8клас, ІІ місце; Нікітенко С., 11 клас, І місце;

У 2018-19 н.р. Ревенко Д.,9 клас, І місце; Троценко В., 10 клас, ІІ місце;

У 2019-20 н.р. Ревенко Д. 10 клас, І місце; Голубенко Інна, 9 клас, ІІ місце.

Крім цього, на базі школи був проведений районний семінар учителів трудового навчання.

Значну увагу приділяю нарощуванню навчально-матеріальної бази навчальної майстерні та підтриманню її у належному стані. На даний час у майстерні функціонують фугувально-пильний, свердлильний, заточувальний, фрезерний, токарний по дереву і токарний по металу верстати. Разом із учнямвиготовили киянки, ручки до молотків та напилків, відремонтували рубанки та лобзики. Також було виготовлено стенд «Квартирна електромережа», діючу модель теплового реле, колекторного електродвигуна та вітряного електрогенератора.

У цьому ж напрямку я і надалі буду продовжувати свою діяльність на посаді вчителя трудового навчання. 

Немає коментарів:

Дописати коментар